Våra sajter
Tillbaka till menyn

17 februari 2015

Finalisterna klara till Årets Bagare 2015

I mitten av mars är det dags för finalen av Årets Bagare, de Svenska Mästerskapen för professionella bagare. Nu är de sex finalisterna utsedda. Under tre dagar, i heat om två bagare, gör sex av landets bästa bagare upp om den prestigefyllda titeln Årets Bagare, tillika Svensk Mästare i bageri 2015. Tävlingen går av stapeln 17-19 mars i köpcentret Nordstan i Göteborg och vinnaren koras den 19 mars.

De sex finalisterna i Årets Bagare 2015

Tobias Henke (28 år). Från Täby och jobbar på Taverna Brillo i Stockholm.
Sara Fjärrstrand (23 år). Från Sala och jobbar på Bakery & Spice i Stockholm.

Anders Fredriksson (26 år).Från Alingsås och jobbar på Cum pane – Ekologisk bakverkstad i Göteborg.
Martin Frankenberg (31 år). Från Flen och är bagerichef på K-märkt i Stockholm.
Jessica Lundin (27 år). Från Lerum och jobbar på K-märkt i Stockholm.
Gabriel di Grado (40 år). Från Stockholm och driver Spånga konditori/Bullar&Bröd.

Under totalt sex timmar bakar finalisterna 150 bröd vardera som sedan bedöms av en professionell jury. Finalisterna tävlar i sju olika delmoment: baguetter, kuvertbröd, croissanter, pain au chocolat, vetebullar och två sorters matbröd. Juryn består av en metodjury som följer finalisterna under hela tävlingen medan smakjuryn granskar och smakar på samtliga bröd när de är färdiga. Bakverken betygsätts utifrån smak, färg, form och kreativitet.

–Genom Årets Bagare vill vi lyfta både bagarnas hantverk och allt det fantastiska bröd vi har. Sverige är ett av världens mest spännande brödländer med bagare i världsklass, säger Martin Lundell, vd för branschorganisationen Sveriges bagare & konditorer som arrangerar Årets Bagare.

Tävlingen arrangeras för andra året i rad av branschorganisationen Sveriges bagare & konditorer.  Huvudsponsorer är KåKå, Nord Mills och Sveba-Dahlén. Finalen sker i år under vad bageribranschen kallar SM-veckan i Göteborg, då även Skolmästerskapen och SM Unga Bagare går av stapeln. Hela SM-veckan är öppen att besöka för allmänheten.

Att lyfta fram det genuina hantverk som brödbakning innebär samt att öka intresset för bagaryrket, inte minst bland yngre, är några av tankarna bakom tävlingen Årets Bagare. Tävlingen är öppen för professionella bagare.

Program i Nordstan i Göteborg för Årets Bagare:

Tisdag 17 mars

• Kl. 10:00-16:00 – Tävling för heat 1
  • Kl. 16:00 – Juryn provsmakar från heat 1

Onsdag 18 mars

• Kl. 10:00-16:00 – Tävling för heat 2
  • Kl. 16:00 – Juryn provsmakar från heat 2

Torsdag 19 mars

• Kl. 07:00-13:00 – Tävling för heat 3
  • Kl. 13:00 – Juryn provsmakar från heat 3
  • Kl. 15:00 – Prisutdelning

För ytterligare information om Årets Bagare, kontakta: